Logo portalu

Profesjonalizacja pracy urzędnika – czy to ma sens? - relacja z panelu dla samorządowców

 Profesjonalizacja pracy urzędnika – czy to ma sens? - relacja z panelu dla samorządowców

 

Kolejna część konferencji to sesja panelowa poświęcona jednostkom samorządów terytorialnych. "Profesjonalizacja pracy urzędnika – czy to ma sens?" 

 

Napływ inwestycji w 2016 r. oraz perspektywy na rok 2017 w statystykach PAIH S. A.

Pierwszym prelegentem był Dariusz Karwowski z PAIH, który na początku zaprezentował ogólne statystyki Agencji odnośnie liczby inwestycji, które realizowane był w roku ubiegłym, sytuacja wyglądała następująco:

  • Ilość projektów ogółem – 64 decyzje inwestycyjne, +14% w stosunku do roku 2015
  • Wartość inwestycji – 1 745,1 mln EUR, +128% w stosunku do roku 2015
  • Zatrudnienie: 16 047 nowych miejsc pracy, +76% w stosunku do roku 2015

 

 

Wedug raportu PAIH najwięcej inwestorów pochodziło kolejno ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (16 projektów), Francji (6 projektów), Niemiec (5 projektów) oraz po cztery z Polski i Korei Południowej. Aktualnie Agencja prowadzi 191 aktywnych projektów na łączną kwotę 5,05 mld EUR. Mamy nadzieję, że część z tych projektów znajdzie lokalizację w województwie lubelskim.

 

Dariusz Karwowski, PAIH

Lubelskie już niedługo będzie miało swoje 5 min ze względu na położenie w bliskiej odległości od granicy ze wschodem, a także rozwój infrastruktury w regionie, która niebawem będzie na naprawdę wysokim poziomie, mam na myśli m.in. budowę trasy S17, czy przebudowę magistrali kolejowej

 

Pełna prezentacja dostępna jest tutaj.

 

 

 

Atrakcyjność inwestycyjna gmin województwa lubelskiego – czynniki wpływające na pozycje w rankingu

Wyniki badań raportu "Atrakcyjność inwestycyjna regionów 2016" zaprezentowała dr Agnieszka Komor z Uniwersytetu Przyrodniczego. Na początek wyjaśniła, że analiza powstaje na podstawie danych ilościowych GUS pochodzących z 2014 roku.

W analizach atrakcyjność inwestycyjna definiowana jest jako wynik oceny istotnych z punktu widzenia inwestora warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej. Potencjalna atrakcyjność inwestycyjna regionów oceniana jest wg kategorii:

  • mikroklimat zasoby pracy
  • mikroklimat infrastruktura techniczna
  • mikroklimat infrastruktura społeczna
  • mikroklimat rynkowy
  • mikroklimat administracja
  • mikroklimat przyrodniczy
  • wskaźnik syntetyczny PAI

Dana jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać szczególne wyróżnienia. Gwiazda złota jest najwyższym wyróżnieniem i oznacza najwyższą ocenę wszystkich analizowanych sekcji gospodarczych w danym powiecie lub gminie, natomiast gwiazda pomarańczowa oznacza, iż powiat lub gmina uzyskała ponadprzeciętną ocenę we wszystkich analizowanych obszarach (gospodarki narodowej, przemysłu, handlu, usług turystycznych oraz usług profesjonalnych).

 

 

W przypadku województwa lubelskiego złotą gwiazdą pochwalić się może 6 miast:

  • Biała Podlaska (m)
  • Chełm (m)
  • Lublin (m)
  • Puławy (m)
  • Świdnik (m)
  • Zamość (m)

 

Z kolei pomarańczową gwiazdą odznaczeni zostali:

  • W grupie gmin miejskich: Hrubieszów (m), Krasnystaw (m), Kraśnik (m), Lubartów (m), Łuków (m), Międzyrzec Podlaski (m), Radzyń Podlaski (m), Stoczek Łukowski (m), Terespol (m), Tomaszów Lubelski (m), Włodawa (m)
  • W grupie gmin wiejskich: Jastków (w), Końskowola (w), Lubartów (w), Niedrzwica Duża (w), Niemce (w), Puchaczów (w), Puławy (w), Wólka (w).
  • W grupie gmin miejsko-wiejskich: Janów Lubelski (m-w), Kazimierz Dolny (m-w), Łęczna (m-w), Opole Lubelskie (m-w), Poniatowa (m-w), Ryki (m-w).

 

dr Agnieszka Komor, Uniwersytet Przyrodniczy

Wszystkie województwa posiadają lokomotywy rozwoju w postaci dużych miast lub dawnych miast wojewódzkich. Atrakcyjne są także ośrodki przemysłowe i centra turystyczne. W każdym województwie występują również duże kontrasty wewnętrzne wśród liderów atrakcyjności inwestycyjnej.

 

Na koniec prezentacji, jako ważny podkreślenia fakt dodała, że w województwie lubelskim mamy najwięcej gmin, które awansowały o co najmniej jedną klasę, a to jest bardzo trudne.

Prezentację dr Agnieszki Komor znajdziecie tutaj. Dostęp do pełnego raportu znajduje się na stronie internetowej PAIH.

 

 

Ulgi i zwolnienia w podatkach lokalnych – jakie i komu na nich zależy? 

Na przykładzie symulacji inwestycji problemy i trudności, z jakimi borykają się przedsiębiorcy, ale także samorządowcy, zaprezentował dr Robert Zajkowski z Wydziału Ekonomicznego UMCS.

 

 

Jego zdaniem głównymi problemami dla inwestora są niewłaściwa komunikacja oraz sytuacja, w której samorządy ustalają nieracjonalne modele ulg. Pokazując model 4-osobowej rodziny oraz wpływu do budżetu gminy jaki generują wskazał na niezrozumienie roli ulgi w systemie „naczyń powiązanych”. Prezentowane przykłady oraz wnioski znajdziecie w prezentacji.

 

dr Robert Zajkowski, Wydział Ekonomiczny UMCS

Myślcie o inicjatywach, które przynoszą zysk w dłuższej perspektywie. Ulgi tworzą właściwy klimat i mogą indukować pro-przedsiębiorcze zachowania innych

 

 

Człowiek w relacjach inwestycyjnych

Kolejnym prelegentem był Maciej Dolata z firmy INSPIRE smarter branding, który zaczął swoje wystąpienie od dość kontrowersyjnej tezy.

 

Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding

Inwestorzy instytucjonalni 35%, nawet pokusiłby się o stwierdzenie, że niemal połowę swoich ocen opierają na „miękkich” kryteriach postrzeganych przez nich jako jakość zarządzania, efektywność rozwoju nowych produktów, czy silna pozycja rynkowa.

 

 

Więcej o etapach procesu decyzyjnego, na których marka odgrywa istotną rolę oraz grupach korzyści dowiecie się z prezentacji oraz artykułów Macieja Dolata, które znajdziecie na naszym portalu.

1. Jak budować markę w relacjach inwestycyjnych?

2. Człowiek w relacjach inwestycyjnych. Świadomość brandingowej roli, redukcja emocji negatywnych i budowa zaufania.

 

 

W jaki sposób przyciągnąć inwestora: czy jest to zadanie gminy, czy całego regionu? A może niezbędne jest wsparcie instytucji centralnych?

Na pytanie czy w procesie przyciągania inwestora niezbędne jest wsparcie instytucji centralnych odpowiadał Dionizy Smoleń z PwC. Na początku zaprezentowany został modelowy system wsparcia inwestycji, który realizuje trzy podstawowe funkcje spełniające najważniejsze oczekiwania inwestorów, tj.:

  • Funkcja informacyjna
  • Funkcja usługowa
  • Funkcja operacyjna

Następnie przeszedł do elementów, które składają się na system przyciągania inwestorów, m.in.: ulgi, działania promocyjne, strategia, czy komunikacja i sprawna obsługa inwestora.

 

Dionizy Smoleń, Lider Zespołu ds. Sektora Publicznego, PwC

Powinniście skupić się na potrzebach inwestora. Zanim inwestor się pojawi powinniśmy już wszystko o nim wiedzieć. Możemy wykorzystać źródła internetowe, osoby, które miały z nim kontak - nie możemy zadawać pytań już na miejscu.

 

 

O tym dlaczego i jak ważne jest skupienie się na potrzebach inwestora, zasadach kontaktu czy koordynacji systemu wsparcia na poziomie regionalnym dowiecie się z załączonej prezentacji.

 

 

Profesjonalizacja pracy urzędnika – czy to ma sens?

Kulminacyjnym punktem konferencji była debata, w której udział wzięli lokalni włodarze i przedstawiciele jst i ogólnopolscy eksperci. Naszymi gośćmi byli Burmistrz Janowa Lubelskiego Krzysztof Kołtyś, Łukasz Goś – Zastępca Dyrektora Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin oraz Maciej Dolata z INSPIRE smarter branding, zespół Biznes Lubelskie reprezentował Przemysław Jagiełło – Kierownik Oddziału Rozwoju Gospodarczego DGiWZ. Panel dla przedstawicieli JST poprowadził Dionizy Smoleń - Lider Zespołu ds. Sektora Publicznego, PwC.

O sukcesach Janowa Lubelskiego pisaliśmy już na naszym portalu. Burmistrz Krzysztof Kołtyś nie krył słów uznania dla modelowej współpracy swojego zespołu z Biznes Lubelskie, której pierwszym znaczącym owocem jest inwestycja firmy ZINKPOWER WSCHÓD Sp. z o.o.  – cynkownia, nowoczesny zakład antykorozyjny.

 

Krzysztof Kołtyś, Burmistrz Janowa Lubelskiego

Przyszłość jest przed nami, bo wciąż czujemy niedosyt. Mamy świetną obsługę, dużo terenów i dlatego mamy też ambicje.

 

 

Łukasz Goś, Zastępca Dyrektora Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin

Współpraca powinna być 24h/ dobę i ponad podziałami. Inwestor powinien mieć jeden punkt kontaktu żeby w jednym miejscu zdobyć wszystkie informacje. My również współpracujemy z zespołem Biznes Lubelskie i obradza to nowymi projektami w naszym regionie.

 

O planach rozwoju zespołu Biznes Lubelskie opowiedział Przemysław Jagiełło. Nie mogło więc zabraknąć informacji na temat powiatowych Centrów Rozwoju Przedsiębiorczości, budżetu obywatelskiego dla przedsiębiorców, ale także szkoleń czy misji gospodarczych, które planowane są w najbliższych miesiącach.

 

Przemysław JagiełłoKierownik Oddziału Rozwoju Gospodarczego DGiWZ

Dzisiaj przedsiębiorca decyduje o tym, czego oczekuje od urzędu. Budujemy dobry grunt pod inwestycje i chcemy żeby na tym gruncie wyrosły nowe przedsięwzięcia. 

 

 

Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding

Komunikacja z przedsiębiorcą/ inwestorem musi być spójna. Musicie wzmacniać tożsamość z regionem, spójność jest warunkiem podstawowym. Są dwa liderstwa jak w każdym biznesie i na każdym rynku. Jest ten, kto jest największy, realnie najsilniejszy, sprzedaje najwięcej ma liczby i ten, kto pierwszy przychodzi na myśl i nad tym możecie pracować.  Macie tyle atutów, wspaniałych produktów, możecie mieć status lidera percepcyjnego w obsłudze inwestorów, bo to zależy wyłącznie od sposobu myślenia. Lubelskie jest dla mnie takim miejscem – liderem percepcyjnym w wielu aspektach, nonszalancją byłoby tego nie komunikować na zewnątrz.

 

W trakcie trwania całej konferencji istniała możliwość przeprowadzenia rozmów B2B z przedstawicielami instytucji regionalnych i ogólnopolskich, które zajmują się wspieraniem inwestycji:

  • Agencji Rynku Rolnego (ARR),
  • Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna (KUKE),
  • BZWBK,
  • Polskiej Ekologii,
  • Enterprise Europe Network.

 

W wydarzeniu udział wzięło około 300 osób, w tym przedstawicieli administracji, nauki i biznesu, w szczególności przedsiębiorców podejmujących działalność eksportową. Partnerem merytorycznym była firma PwC, która od kilku lat aktywnie współpracuje z UMWL w Lublinie. 

 

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości